Pazaryerleri Kullanıcı Deneyimi (UX) Araştırma Raporu (Bölüm 3)
Pazaryerleri Kullanıcı Deneyimi (UX) Araştırması (Bölüm 3)
Raporun Üçüncü Bölümü
Raporun üçüncü bölümünde ürün bulma sürecindeki kullanıcı davranışları ve beklentilerinden bahsettikten sonra bu sayfalarıyla ilgili beklentileri de aktaracağız. Ürün bulma ve satın alma kararını verme konusunda etkili sayfalar olan intermediary sayfalar ve ürün listeleme sayfalarının ilgili öğeleri hakkında detaylı yorumlar aktaracağız.
Ürün Listeleme
Ürün listeleme sayfaları tüm pazaryerlerinde yapısal olarak kategori ve alt kategori ve diğer alt kategori sayfaları olarak çoğunlukla 3 katmanlı (bazen 4 katman da oluyor) şeklinde tasarlanmış. Kategori sayfalarının özellikle "intermediary" diye tabir edilen yapıda tasarlanmış olması söz konusu platformlara oldukça büyük avantajlar sağlıyor. Zira intermediary kategori sayfalarında söz konusu kategoriye ait öne çıkan indirim, kampanya, alt kategoriler ve söz konusu kategoriye ait ürün listeleleri yer alıyor. Intermediary kategori sayfalarından beklenti de bir nevi kategorinin anasayfası rolüne sahip olması ve trafiği gerektiği şekilde dağıtarak kullanıcıların aradıkları ürünlere ve fırsatlara ulaşmalarını sağlaması. Peki incelediğimiz bu 5 platform bunu yapabilmiş mi ve kullanıcılar ne düşünüyor hep birlikte değerlendirelim.
Intermediary Sayfalar Hakkında
Katılımcılarımızdan menü içerisinde dolaşarak bir ana kategori sayfasında durmalarını istedik. Ana kategori sayfalarına gelen katılımcılarımıza ne gördüklerini ve ana kategori sayfasına tıkladıkladıklarında ne görmeyi beklediklerini sorduk.
Katılımcılarımızın ilk soruya yanıtı beklenildiği üzere yakın yaklaşık "ilgili kategoriye ait ürün ve fırsatları görüyorum" şeklinde gerçekleşti. Ne görmeyi beklediklerini sorduğumuzda ise yanıtlar farklılaşmaya ve ilginç bir hal almaya başladı.
Katılımcı beyanı: Bu bölümde ne var onları görmek isterdim
Bu beyanı veren katılımcımıza söz konusu beyanını biraz daha detaylandırmasını istediğimizde söz konusu kategori sayfasını bir reyon gibi düşündüğünü, marketlerdeki gibi indirimli ürünler, kategoriye ait diğer alt kategori kırılımlarını ve eğer varsa ona özel sunulan fırsatları görmek istediğini belirtti.
Katılımcı beyanı: Bu sayfanın bana tüm bu alanı anlatmasını isterdim
Bu beyanı veren katılımcımızdan da söz konusu beyanını biraz daha detaylı açıklamasını istediğimizde ziyaret ettiği kategori sayfasının içeriğini tahmin edebildiğini yani o kategoride hangi ürünlerin olduğunu bildiğini ifade etti fakat asıl merak ettiğinin kategoride en çok neler satılıyor, en çok hangi alt kategorilerin ilgi gördüğünü ve söz konusu indirim reyonu gibi bir alan görmeyi beklediğini ifade etti.
Intermediary sayfalar aslında tam olarak size kısaca ifade ettiğimiz bu iki beyandaki beklentileri karşılamak için tasarlanan ve bir nevi kategoriye ait anasayfa görevi gören yapıda sayfalar olmalıdır. Katılımcıların söz konusu 5 platformun intermediary sayfaları hakkında tatmin olup olmadıklarını sorduğumuzda platformlara ait yorumların ağırlıklı yanıtlarının sonuçlarını aşağıda aktarıyoruz.
• Amazon - Olumlu
• N11 - Olumlu
• Ciceksepeti - Olumsuz
• Hepsiburada - Olumsuz
• Trendyol - Olumlu
Söz konusu olumsuz beyan veren katılımcılara neden tatmin olmadıklarını sorduğumuzda ise sırasıyla aşağıdaki yanıtları aldık.
• Çok kalabalık
• Bu kategorideki fırsatları göremiyorum
• Burada hiçbir şeyi ayıramıyorum
Söz konusu olumlu beyan veren katılımcılara neden tatmin olduklarını sorduğumuzda ise sırasıyla aşağıdaki yanıtları aldık.
• Bu bölümde ne var rahatlıkla görebiliyorum
• Bu bölüme ait tüm fırsatlar var, indirimleri rahatlıkla görebiliyorum
• Diğer ilgili bölümleri de görmek bana yardımcı oluyor
Yanıtlara göre platformları incelediğimizde ise Hepsiburada ve Ciceksepeti'nin intermediary sayfa yapısında tasarımları olmadığını görüyoruz. Bu bağlamda söz konusu kategoriye ait tüm ürünler listelenerek kullanıcılar tarafından filtre ve sıralama araçlarıyla listelenmesini beklemenin kullanıcılara fayda sağlamadığını görüyoruz.
Ürün Listelemede Alt Kategori Sayfaları
Katılımcılarımızdan ana kategori sayfalarından sonra alt kategori sayfalarına doğru ilerlemelerini istedik. Onlar da seçtikleri bir alt kategori sayfasına doğru ilerlediler. Söz konusu sayfalara arama çubuğu aracılığıyla da ulaşabiliyorlardı zira söz konusu incelediğimiz bu sayfalar benzer ürünlerin listelendiği basit ürün listeleme sayfalarıydı. Kendilerine yine bu sayfalarda ne gördüklerini ve ne görmeyi beklediklerini sorduk.
İlk soruya aldığımız yanıt yakın yaklaşık "bu bölüme ait ürünleri görüyorum" olurken ne görmeyi beklediklerini sorduğumuzda da söz konusu alt kategoriye ait ürünleri görmeyi beklediklerini ve varsa alt kategorideki indirimli ürünleri görmeyi beklediklerini ifade ettiler.
Tüm platformlarda tüm katılımcılarımız rahatlıkla sayfayı kontrol edebiliyor tüm filtre ve sıralama araçlarını rahat bir şekilde kullanabiliyordu. Aynı zamanda katılımcılara söz konusu ürünleri nelere göre ayrıştırdıklarını, tercih etme sebeplerini de sorduk.
Katılımcıların beyanlarına göre kendilerine listelenen benzer ürünleri ayrıştırırken sırasıyla aşağıdaki başlıkların karar vermeleri konusunda etkili olduğunu belirttiler.
1. Ürünlerin Yorum / Puan Durumu
2. Ürünlere Uygulanan İndirim Oranı
3. Teslimat Süresi
Neden bu başlıkların onlar için ayrıştırıcı olduğunu sorduğumuzda ise ürünler hakkında yapılan yorum ve ürüne verilen puanın ürünü satın almış kişilerin deneyimleri hakkında bilgi verdiğini ve yorum ya da puan alan ürünleri daha çok tercih ettiklerini belirttiler.
Ürünlere uygulanan indirim oranı veya miktarı söz konusu ürünün iyi bir fırsat olup olmadığını anlama konusunda onlara yardımcı olduğunu ifade ettiler.
Teslimat süresi ise burada öne çıkan ayrıştırıcı noktalardan biriydi. Özellikle hızlı teslimat süreçlerinde ve ivedi ihtiyaçlarda katılımcıların "beklemek istemiyorum" ifadesi teslimat süresinin ürün kartları üzerinde ayrıştırmak için etkili bir unsur olduğunu rahatlıkla ifade edebiliriz.
Bu 3 başlık dışında ürün kartları üzerinde bulunan "en iyi ürün" ve benzeri tanımlar konusunda katılımcılara aşağıdaki soruyu ilettik;
- Ürün kartları üzerinde gördüğünüz "en çok satan" ve benzeri ifadeler bir ürünü incelemeniz için faydalı oluyor mu?
Katılımcıların bu anketimize yanıtları ise aşağıdaki gibi oldu;
• %81 Hayır, olmuyor
• %8 Olabilir
• %11 Evet, oluyor
Bu soruyu sormamızın sebebi bu kullanımın neredeyse tüm platformlarda yaygın bir şekilde kullanılmasıydı.
Yorumlarımız
Ürün bulma sürecinde intermediary ve ürün listeleme sayfaları konusunda yaptığımız bu çalışmada genel anlamda katılımcıların bilgi yoğunluğundan ve bu alanları kalabalık bulmasından dolayı zaman zaman aradıkları ürünleri bulmakta zorlandıklarını gözlemledik. Bir ürünü inceleme konusunda karar vermek veya söz konusu ana kategorilerde öne çıkan ürünleri keşfetme konusunda yalın ve sade tasarımların daha başarılı olduğunu rahatlıkla ifade edebiliriz.