Pazaryerleri Kullanıcı Deneyimi (UX) Araştırma Raporu (Bölüm2)

By

By

Things

Things

Friday, August 9, 2024

Friday, August 9, 2024

7 dakika

7 dakika

read

min. read

Pazaryerleri Kullanıcı Deneyimi (UX) Araştırması (Bölüm 2)

Raporun İkinci Bölümü

Pazaryerleri Kullanıcı Deneyimi (UX) Araştırması raporumuzun ikinci bölümünde Ürün Arama sürecine dair bulgularımızı paylaşacağız. Bu bölümde özellikle arama çubuğu kullanımı ile ilgili aydınlatıcı bilgiler paylaşacağız.

Ürün Arama

Katılımcılarımıza ürün bulma konusunda çeşitli senaryolar üzerinden görevler verdik. Bu senaryolara karşılık olarak katılımcılarımızın %98'i Arama Çubuğu’nu kullanmayı tercih etti. Bu bağlamda kendilerine her zaman arama çubuğunu mu kullanıyorsunuz sorusunu sorduğumuzda katılımcılarımızın tamamı “Sıklıkla” cevabını verdi. Bunun üzerine katılımcılarımıza aşağıdaki soruları yönelttik ve ilgili cevapları aldık.

Neden Arama Çubuğu Kullanıyorsunuz?
  • Aradığım ürünü kolay ve hızlı şekilde buluyorum

Neden Arama Çubuğu Kullanmıyorsunuz?
  • Ne var ne yok görmek istiyorum

Bu cevaplar bağlamında katılımcılarımızla girdiğimiz diyalog bize iki farklı alışveriş modeli olduğunu gösterdi. Birinci modelde katılımcılar tam olarak aradıkları ürünü, markayı veya kategoriyi bildikleri için arama çubuğu üzerinden ilerlemeyi tercih ettiklerini beyan ettiler. Bu durumu biraz daha irdelediğimizde, söz konusu ürün veya ürün grubu arama sürecinin sıklıkla arama motorları üzerinden başladığını yönünde beyanlar aldık. Ancak katılımcılarımızın %12’lik bir kısmı doğrudan sıklıkla alışveriş yapmayı tercih ettikleri pazaryeri platformlarında arama sürecine başladıklarını belirtti.

Diğer modelde ise sadece satın alacak bir şey aradıklarında, yani doğrudan bir ürün grubuna ya da ürüne yönelik satın alma niyetleri olmadığında, sadece keşfetmek ve belki satın alabileceği bir ürüne denk gelmek için menu üzerinden ilerlediklerini beyan ettiler.

Arama Çubuğu Deneyimi

Arama Çubukları neredeyse tüm web sitelerinde olduğu gibi e-ticaret sitelerinde de en çok kullanılan alan diyebiliriz. Katılımcılarımızın %88’i aradıkları ürünü bulmak için söz konusu e-ticaret platformlarındaki arama çubuğunu kullanmıştır. Neden arama çubuğunu tercih ettiklerini sorduğumuzda da %96 oranında aldığımız cevap da “aradığım ürünü kolay buluyorum” olmuştur. Bu davranışın söz konusu web sitelerine girer girmez gerçekleştiğini, anasayfa’daki gezinme eğiliminin %12 olduğunu söyleyebiliriz.

Otomatik tamamlama ve öneri fonksiyonunun kullanımı ise arama çubuğu ile ilgili incelediğimiz kısımlardan biri. Günümüzdeki bir çok e-ticaret sitesi otomatik tamamlama fonksiyonunu bir satış ve pazarlama aracı olarak da kullanıyor zira arama çubuğu temel navigasyon öğelerinin büyük bir parçası ve bu süreç içerisinde kullanıcılara söz konusu kampanya ve benzeri tekliflerin sunulduğu alan haline de geldi. Merak ettiğimiz şey acaba bu alanın düşünüldüğü gibi çalışıp çalışmadığıydı ya da en azından kullanıcılar bu alan gerçekten böyle mi işliyordu bunu görmek istedik.

Katılımcılarımıza bu konuyu sorduğumuzda sadece %30’unun arama çubuğu içerisinde otomatik tamamlama ve öneri fonksiyonu sayesinde karşılarına çıkan önerileri dikkate aldığını ifade ediyor.

Arama çubuğu içerisinde yapılan aramalarda doğru arama yapma oranı %90, küçük bir kitle yanlış ürün ya da marka adı yazdı. Arama çubuğu aracılığıyla aranan ürüne ulaşma oranı %100. Arama çubuğu ile yapılan ürün aramalarında kullanıcıların %96’sı aradıkları ürünü ilk denemede bulabildi. Sadece %4 bir kısım ise aradıkları ürünü söz konusu aramaya dair sonuç sayfasında olmasına rağmen göremedi. Söz konusu arama çubuğu ile ürün arama sürecinde ilk denemede başarılı olan katılımcılar ortalama 34 sn içerisinde aradıkları ve satın alabileceklerini düşündükleri ürünü tespit etmeyi başardılar. Bu sonuç için şunu belirtmek isteriz, gerçek bir arama sürecini olabildiğince simüle ettirmeye çalıştık ve kullanıcılara spesifik bir ürün / marka adı vermek yerine kullanıcıların ilgilenebilecekleri bir ürünü kendilerinin belirlemesini ve buna yönelik bir arama yapmalarını istedik.

Söz konusu arama sonuçlarının listelendiği sayfalarda katılımcıların %86’sı aradıkları ürüne ulaşmak için arama sonuçları sayfasında yer alan filtreleri ve sıralama araçlarını kullandılar.

Geriye kalan %14’lük katılımcı grubu ise sayfayı aşağı doğru kaydırarak veya sadece sıralama aracını kullanarak ilerledi. Söz konusu bu %14’lük katılımcı grubunun %70’i aradıklarını ilk arama denemesinde bulurken geriye kalan %30’luk grup ise arama sürecine tekrar başladı. Arama sürecine tekrar başlayan katılımcı grubu ikinci aramalarında filtre ve sıralama araçlarını kullanarak aradıkları ürüne ulaştılar.

Bu bağlamda arama sonuç sayfalarında filtre ve sıralama araçlarının sonuçları etkin bir şekilde netleştirmesinin katılımcılara net bir şekilde yardımcı olduğunu ifade edebiliriz.

Arama çubuğu alanlarında yaptığımız benchmark incelemesinde e-ticaret audit metodumuza göre inceleme yaptığımızda araştırmaya konu olan markaların toplam skorun %95’ini elde ettiğini söyleyebiliriz.

Neden Arama Çubuğu Kullanıyorsunuz?
  • Aradığım ürünü kolay ve hızlı şekilde buluyorum

Neden Arama Çubuğu Kullanmıyorsunuz?
  • Ne var ne yok görmek istiyorum

Arama Çubuğuna Tıkladığınızda Ne Görmeyi Beklersiniz?
  • Aramak istediğim kelimeyi yazacağım alanın açılmasını beklerim

  • Daha önce yaptığım aramaları görmeyi beklerim

Arama Çubuğu İçerisinde Size Sunulan Popüler Aramalar veya benzeri öneriler hakkında ne düşünüyorsunuz?
  • Hiç kullanmıyorum

  • Dikkatimi çekmiyor

  • Reklam yapmaya çalışıyorlar

  • Bazen indirimleri keşfetmek için kullanıyorum

Arama Çubuğu Size Başka Nasıl Yardımcı Olsa Mutlu Olurdunuz?
  • Ürünler konusunda sorularımın cevabını alabilsem harika olurdu

  • Kullanıcıların yaptığı yorumları bana gösterebilir mi?

  • Ürün özelliklerine göre arama yapabilseydim keşke

Buradan edindiğimiz yorumlar ve sonuçlar Arama Çubuğu öğesinin tek başına bir araştırma konusu olması gerektiğini bize anlatıyor. Bu bağlamda ilerleyen dönemdeki araştırmalarımızı Arama Çubuğu bileşeni özelinde yoğunlaştıracağız.

Menu Kullanımı

Katılımcılarımız arasında menu kullanımına dair aldığımız beyanlarda menu kullanımını nadir gerçekleştirdiklerini ve sadece bir ürün grubu veya satın alabilecekleri bir ürünü keşfetmek için kullandıkları yönünde beyanlar elde ettik.

Bu bağlamda menu kullanımı adına da veri elde edebilmek için katılımcılarımızın hepsine sadece menu kullanımına dair veri elde edebilmek adına ilgilenebilecekleri ana kategoriler altında yer alabilecek ve satın alma eğilimlerinin olabileceği bir ürünü bulmalarını istedik. Örnek olarak 32 yaşında, bahçeli bir evde yaşayan kadın bir katılımcımızdan bahçesinde kullanabileceği bir bahçe masası bulmasını istedik. Söz konusu bahçe masası alırken dikkat edebileceği kriterleri göz önünde bulundurarak bu ürünü seçmesini istedik.

Söz konusu bu görevi verdiğimiz katılımcımız tüm platformlarda bu görevi gerçekleştirirken zorlandığı ilk başlık her bir platformda söz konusu menü’nün yeri, ilgili kategorinin sıralamasının farklı olması katılımcının aradığı kategoriyi bulması konusunda bir zorluk olduğunu gözlemledik. Katılımcımız aynı zamanda bu durumu sözlü olarak da “Bunların hepsi farklı yerde, insan rakibine bakar da aynı yere koyar” gibi bir ifadeyle de dile getirdi.

Ortalama olarak tüm katılımcılarımız menü üzerinden ilerleyerek aradıkları bir ürünü bulmak için ortalama olarak 260sn harcadılar. Menü kullanım sürecinde katılımcılarımızın tamamı ana kategori sayfalarından ziyade menüdeki alt kategori sayfalarına girerek bulmak istedikleri ürünleri doğrudan filtre ve sıralama araçları yardımıyla buldular. Arama çubuğu sürecindan farklı olarak bu akışı gerçekleştiren tüm katılımcılarımız filtre ve sıralama araçlarını kullanarak aradıkları ürünü ilk denemede buldular.

Yorumlarımız

Arama Çubuğu kullanımının özellikle e-ticaret sitelerinde kullanıcılar açısından ana navigasyon unsuru olarak gerçekleştiğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu durumun zaten sektör paydaşları açısından bilinen, yeni olmayan bir bilgi olduğunu biliyoruz fakat kullanıcılar Arama Çubuğu'na dair beklentilerinin mevcut yapıdaki Arama Çubuğu fonksiyonunun karşılamadığını, söz konusu bu alanda çok fazla gelişim alanına ihtiyaç olduğunu özellikle katılımcılarımızın yorumlarından çıkarabiliriz.

Araştırmanın Devamında

Araştırmamızın bir sonraki bölümünde Ürün Listeleme ve Ürün Kartları üzerinde odaklanacak ve size özellikle Ürün Listeleme sayfasındaki davranışları, Ürün Kartları ile ilgili kullanıcıların neler beklediğini anlatacağız.


t.

Digital design,
development and
improvement studio.

Maslak Mahallesi Büyükdere Caddesi Nurol Plaza Sit No:255/B02 Sarıyer İstanbul

© 2021 - 114470 Things

Things Reklam ve Bilişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.

t.

Digital design,
development and
improvement studio.

Maslak Mahallesi Büyükdere Caddesi Nurol Plaza Sit No:255/B02 Sarıyer İstanbul

© 2021 - 114470 Things

Things Reklam ve Bilişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.