Pazaryerleri Kullanıcı Deneyimi (UX) Araştırma Raporu (Bölüm 1)
Pazaryerleri Kullanıcı Deneyimi (UX) Araştırması
Ülkemizde e-ticaret alışverişlerinin hatırı sayılır bir oranı Trendyol, Hepsiburada, Amazon, N11 ve Çiçeksepeti gibi pazaryeri platformları üzerinden gerçekleştiriliyor. Biz de bu bağlamda kullanıcı deneyimini anlamak ve söz konusu kullanıcı beklentileri, motivasyonları anlamak için yüzeysel denebilecek bir araştırma yaptık.
Bu araştırma kapsamında toplamda 120 kişiyle 600 saatten fazla görüşme yapıldı. Araştırmalarımızı söz konusu 5 büyük platform üzerinde odaklayarak yeni üyelik oluşturma, ürün arama, ürün kartları, ürün detay sayfaları ve checkout süreçlerini inceleyerek ilerlettik. Önemli bir not, araştırmada söz konusu platformların sadece web siteleri incelendi. Mobil uygulamalar konusunda çalışmamızı yıl sonunda tamamlamayı hedefliyoruz.
Yeni Üyelik Oluşturma
Bu aşamanın katılımcılarımızın tamamı tarafından zaten gerçekleştirilmiş olduğunu ve görüşme yaptığımız katılımcıların hepsinin daha önce söz konusu bu platformlara üye olduğunu gördük. Yine de kendilerinden yeni bir üyelik oluşturmalarını istedik.
Yeni üyelik sürecinde tüm katılımcıların doldurulması zorunlu olan alanları ve seçimleri %98 oranında başarıyla gerçekleştirdiğini ve ortalama olarak 93 saniyede yeni üyelik sürecini tamamladıklarını gözlemledik.
Üyelik sürecinde telefon numarası ile üye olanların, e-mail adresi ile üye olanlara göre yeni üyelik sürecini ortalama 35 saniye daha hızlı gerçekleştirdiğini söyleyebiliriz.
Bu süreçte e-mail adresine giden onay mail’ının geç gitmesi veya spam kutusuna düşmesi sürecin uzamasına sebep olduğunu gözlemledik. Aynı zamanda üyelik sürecinde captcha doğrulamasının da üyelik sürecini ortalama 24 saniye kadar uzattığını söyleyebiliriz.
Aynı zamanda Facebook, Google, Apple ID ile üyelik seçenekleri ile üye olan kullanıcıların ortalama olarak 55 saniye içerisinde üyelik süreçlerini tamamladıklarını gözlemledik.
Yorumlarımız
Cep Telefonu ile Üyelik
Kullanıcıları cep telefonu numaraları ile OTP doğrulaması sonrasında platformlara üye yapmak ve tekrar girmelerini sağlamak hem hızlı hem de etkileşim maliyeti diğer üye olma yöntemlerine göre daha iyi görünüyor.
Söz konusu üçüncü parti üyelik (Google, Facebook, Apple ID) sistemlerinin olası bariyerleri düşünüldüğünde de yine cep telefonu ile üyeliğin daha avantajlı olabileceğini düşünüyoruz.
Hatalar En Çok Onay Kutucuklarında Yapılıyor
Yeni üyelik oluşturma sürecinde yapılan hatalar ise KVKK ve benzeri izin kutucuklarının katılımcılar tarafından seçilmemesiyle sebebiyle oluşuyor. Üyelik sürecinde hata yapan katılımcıların büyük kısmı bu alanları seçmeyi unuttuklarını veya göremediklerini belirttiler. Bu tip alanların daha belirgin olması söz konusu hata oranını düşürecektir.
Araştırmanın Devamında
Bir sonraki hafta araştırmamızın devamını sizlere söz konusu platformların Arama Çubuğu deneyiminden bahsederek devam edeceğiz. Özellikle arama çubuğu kullanımında kullanıcıların beklentileri, tercihleri ve arama çubuğu içerisinde yer alan otomatik tamamlama ve öneri fonksiyonlarının etkilerinden bahsedeceğiz.
Raporun tamamına ulaşmak ve söz konusu platformlar hakkında verileri elde etmek istiyorsanız bize hello@things.ist adresinden ulaşabilirsiniz.