Tasarım Projeleri İçin Brief: Neden Önemli ve Hazırlarken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

By

Things

Sunday, July 7, 2024

7 min

read

Tasarım Süreçleri İçin Brief: Neden Önemli ve Hazırlarken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Brief bir tasarım projesinin başarıya açılan kapısının anahtarıdır desek çok da abartmış olmayız. Çünkü söz konusu projeden beklentileriniz, ihtiyaçlarınız, hedefleriniz ve projenin neden yapıldığına dair tüm bilgiler brief içerisinde yer alır. İyi ve detaylı hazırlanmış bir brief projeye dahil olan tüm ekiplerin etkin ve hazır bir şekilde çalışmaya başlamasını sağlar.


Brief Nedir ve Neden Önemlidir?

Brief’i, bir tasarım projesinin hedeflerini, kapsamını ve beklentilerini belirleyen bir dokümandır. Bu doküman, tasarım ekibinin projeyi anlamasını ve doğru yönde ilerlemesini sağlayacaktır. Örnekler üzerinden anlatalım. Bir e-ticaret siteniz var, yaklaşık 2 yıldır aynı tasarımla ilerliyorsunuz ve söz konusu tasarımın kullanıcılarınızın ihtiyaçlarını karşılamadığını, satışların yeterli seviyede olmadığını görüyorsunuz ve yeni bir tasarım ekibiyle çalışarak web sitenizin tasarımını değiştirme kararı aldınız.

Peki tasarım ekibi neye göre tasarım yapacak? E-ticaret sitelerinin yapıları aşağı yukarı bellidir, ihtiyaçları da bellidir diyebilirsiniz lakin iş o kadar basit değil. Sizin markanız tüketicileriniz için ne ifade ediyor? Markanızın satış stratejileri nelerdir? Bu sorulara ek bir çok sorunun cevabını brief dokümanında vermelisiniz.

Şayet brief dokümanında bu soruların cevapları net bir şekilde ortaya koyulmuşsa ve markanızın tarafındaki problemler kısmen adreslenmişse tasarım ekibi söz konusu hazırlayacağı tasarım kurgusunu rahatlıkla belirleyebilir. Size sunulan tasarımın değerlendirme kriterleri de ortaya çıkmış olacaktır. Böylece sorunsuz bir tasarım ve onay süreci işleterek proje teslim sürelerine sadık kalır hem de etkin bir tasarım çıktısı elde etmiş olursunuz.


Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Projenin Amacı: Bu soru belkide en önemli ve de en kolay cevaplanabilecek sorudur. Siz üzerine vakit ayırdıkça ve cevabınızı net ve keskin bir hale getirdikçe aslında tüm brief’in ve projenin detayları da netleşecektir.

Yukarıda verdiğimiz örnekten devam edelim. Projenin amacı güncel e-ticaret alışkanlıklarını karşılayacak, markanızın online satış stratejisini uygulayabilecek ve söz konusu hizmet verdiğiniz kategorideki ürün ve hizmetlerin müşterilerinize doğru şekilde anlatılacağı bir tasarım projesi yapmak istiyorsunuz.

Bu ifade içerisinde üç anahtar kelime var. Tasarım ekibiniz bu üç anahtar kelimeden nerelere varılabilir görelim.

1. Güncel E-ticaret Alışkanlıkları: Site içi aramalar uzun süredir kullanıcıların ortalama %85’inden fazlasının site içi navigasyon aracı olarak kullandığı yol. Dolayısıyla arama çubuğu bileşeninin üstlendiği bu görevle birlikte sunması gereken deneyimin günümüz kullanım alışkanlıklarına ve ihtiyaçlarına uygun olması gerekiyor.

2. Markanın Online Satış Stratejisi: Eğer markanızın online satış stratejisi müşterilerine sürekli olarak uygun ve kaçırmak istemeyecekleri kampanyalar ve fırsatlar sunarak satış yapmak ise bu tasarım ekibi için kurgulayacakları tasarımda hangi öğeleri öncelikendirecekleri konusunda karar verirken kesinlikle çok yardımcı olacak bir bilgidir. Çünkü verilen örnekteki gibi bir yaklaşımınız varsa kampanyalar ve fırsatlar aslında sizin ürününüzdür.

3. Hizmet verilen kategori: Diyelim ki markanız sağlıklı atıştırmalıklar satan bir marka. Sağlıklı atıştırmalıklar satin alan insanlar nelere dikkat eder? Pazarlamada high involvement kategori olarak tanımlanan bir kitleden bahsediyor olabiliriz. Zira bu insanlar satin aldıkları ürünlerin içerikleri konusunda ön bilgiye sahip, dikkatli beslenen ve tükettikleri gıdaların içerisinde gluten ve benzeri içeriklerin olmamasına özen gösteren kişilerdir. Dolayısıyla her kategorinin ayrı ayrı ihtiyaçları, gereksinimleri söz konusu.

Verilen bu örneklerde tasarımda hangi problemlere çözüm bulunacağı ya da en azından tasarım öncesi yapılacak araştırma süreçlerinde problemlerin aranacağı noktalara işaret edebilecek şeylerin bahsedildiğini görüyoruz. Bundan dolayı projenin amacı bölümünde mutlaka size aktarılan örneklerdekine benzer bilgileri mutlaka paylaşmalısınız. Eğer elinizde söz konusu tüketici araştırmaları ya da yapılmış veri analizleri varsa onları da bu bilgilerin yanına eklemek iyi olacaktır.

Şunu rahatlıkla ifade etmek gerekir. Tasarım problem çözmektir. Problem doğru bir şekilde adreslenmeden yapılacak tasarım çalışması farz etmek olur, iç güdülere dayanır. Böyle bir çalışma başarısız olur diyemeyiz ama ihtiyaçlarınızı tam olarak karşılamayacaktır. Bundan dolayı projenizin amacı konusunda hedefleri ve ihtiyaçları tam olarak ortaya koymak belkide brief içerisindeki en önemli ve üzerinde en çok düşünülmesi gereken başlıktır.

Hedef Kitle: Hedef kitle, tasarım ekibinin kurgulayacakları tasarımı kim ya da kimler için yapacağını anlamasına yardımcı olur. Özellikle tasarım öncesi araştırma çalışmaları için hedef kitle tanımı çok önemlidir. Web siteleri, mobil uygulamaları çoğunlukta tek bir hedef kitle ve kullanıcı tipine sahip değildir. Dolayısıyla söz konusu hedef kitle içerisinde farklı mental modeller, farklı öncelikler vardır. Hedef kitlenizin yaş, cinsiyet ve ilgi alanlarına ek olarak eğer elinizde bir segmentasyon çalışması varsa mutlaka bunu tasarım ekibinize iletmelisiniz.

Bu bilgiler ışığında acı noktaları, hedef kitlenin yaşam döngsüsü, beklentileri, ihtiyaçları gibi kullanıcılar için önemli olan konular ortaya çıkmış olur. Örnek vermek gerekirse kişisel bakım alanında hizmet veren bir markanız var ve kullanıcılarınızın temel beklentisi satin almak istedikleri ürün konusunda mağazaya gitmeden o ürün hakkında olabildiğince fazla bilgi almak. Tasarım ekibi kullanıcılara ürün konusunda en doğru ve etkili bilgiyi, satin alma kararını vermelerine yardımcı olacak şekilde aktarmayı hedefleyecektir ve çalışmalarını buna göre yapacaktır.

Zaman Planı: Zaman planı bir tasarım projesi için en önemli parametrelerden biridir. Tasarım ekibi gerekirse projeyi bu plana göre bölecek ve ihtiyaçları önceliklendirerek çalışacaktır. Bundan dolayı proje ile ilgili ajandanızı mutlaka tasarım ekibinize net bir şekilde Iletin, onlar da bu plana uyacak şekilde kaynaklarını konumlayacak ve iş planını gerçekleştirecektir.

  

Brief Hazırlamak

Brief hazırlamak emek ve zaman isteyen bir konudur. Bundan dolayı söz konusu tasarım projesinin başlangıcı brief’in hazırlanmasıyla olur zira brief hazırlamak da bir tasarım sürecidir. Siz de brief hazırlarken bir beklenti tasarlarsınız, söz konusu ortaya çıkacak dijital ürünün tasarlanmaya başladığı an bu andır.

Brief hazırlayacak vaktiniz yok ya da bu konuda kendinizi yeterli hisset miyor musunuz? Hiç merak etmeyin, biz sizin için tasarım brief’inizi hazırlar ve onayınıza sunarız. Evet, bize brief verirseniz tabii ki mutlu oluruz ama işler her zaman arzu edildiği gibi olamayabiliyor, bu noktada uzman ekibimiz sizinle brief toplantıları yaparak sizinle birlikte tasarım brief’ini hazırlıyor. Bu konuda desteğe ihtiyacınız varsa bize hello@things.ist adresinden ulaşın. Sizden haber bekliyoruz.

t.

Digital design,
development and
improvement studio.

Maslak Mahallesi Büyükdere Caddesi Nurol Plaza Sit No:255/B02 Sarıyer İstanbul

© 2021 - 114470 Things

Things Reklam ve Bilişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.

t.

Digital design,
development and
improvement studio.

Maslak Mahallesi Büyükdere Caddesi Nurol Plaza Sit No:255/B02 Sarıyer İstanbul

© 2021 - 114470 Things

Things Reklam ve Bilişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.